łaknienie-jedzenie-slodycze-dieteetyk-michalowska

Jak zmniejszyć łaknienie na słodycze?

Kochasz słodkości i masz wrażenie, że mógłbyś je jeść bez przerwy? Poniżej doradzę Tobie co możesz zrobić, aby zmniejszyć ochotę na wyroby cukierniczo-tłuszczowe.

Na wstępie ustalmy, że słodycze same w sobie nie są złe! I tak, jako dietetyk uważam, że mogą znaleźć swoje miejsce w naszej diecie. Możesz spożywać czasem słodkości, wciąż odżywiając się zdrowo i racjonalnie, pod warunkiem, że jest to zdrowa i świadoma relacja.

Jednak jeśli czytasz ten tekst, prawdopodobnie masz problem z niepohamowaną ochotą na słodycze i bliżej Ci do toksycznej relacji.

Toksycznemu związkowi, czyli:

– zajadaniu emocji (np. poprawiając sobie nastrój),
– spożywaniu słodkości zamiast tradycyjnego posiłku,
– wciskaniu w siebie nieograniczonej ilości słodyczy,

-> MÓWIMY STANOWCZE NIE!

Jakie mogą być przyczyny niepohamowanej ochoty na słodycze?

  1. Spożywasz za mało energii (kcal) w ciągu dnia.
    2. Twoja dieta nie dostarcza wszystkich makro- i mikroskładników.
    3. Zbyt krótko śpisz.
    4. Jesteś przewlekle zmęczony i znerwicowany.
    5. Próbujesz zajeść emocje.
    6. Masz problemy zdrowotne (np. podwyższony kortyzol, cukrzyca).

To jedne z możliwych przyczyn.

Jak temu zaradzić?

Oczywiście jeśli zajadanie się słodyczami ma podłoże emocjonalne, to konieczna będzie współpraca z psychoterapeutą, natomiast jeśli powodem są problemy zdrowotne – konsultacja z lekarzem. Zawsze trzeba znaleźć przyczynę. Jednak w wielu przypadkach może pomóc zmiana nawyków żywieniowych.

– Przede wszystkim unikaj głodówek i diet niskokalorycznych. Pamiętaj, że nawet podczas redukcji powinno się pokrywać zapotrzebowanie na podstawową przemianę materii. Ponadto spożywanie w miarę regularnych posiłków pozwoli na utrzymanie prawidłowego poziomu cukru we krwi, a co za tym idzie, chęć na słodycze będzie mniejsza.

– Staraj się, aby każdy posiłek był pełnowartościowy tzn. zawierał wszystkie makroskładniki: węglowodany, białko i tłuszcze. Ważne, żeby w Twojej diecie nie zabrakło witamin i składników mineralnych. Często niedobory, będą wpływać na to, że chęć na słodycze będzie większa. Nasz organizm będzie się dopominał uzupełnienia i wtedy prawdopodobnie sięgniemy po słodycze.

– Najważniejsze: wyśpij się! Badania pokazują, że osoby które sypiają mniej niż 6 godzin na dobę, ogólnie spożywają więcej energii i chętniej sięgają po słodycze. Pobudzenia zwykle szukamy w słodkich przekąskach i energetykach, które dają złudne poczucie podniesienia energii.

– W sytuacjach stresowych zamiast sięgać po czekoladę, daj upust emocjom w inny sposób. Idź na spacer, praktykuj jogę lub trenuj intensywnie. Wybierz aktywność, która nie tylko poprawi humor ale także wpłynie pozytywnie na Twoje zdrowie.

A jeśli zależy Ci na dobrze zbilansowanym jadłospisie zapraszam Cię do mojego sklepu 🙂

Udostępnij ten wpis

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email